10مارس 2022- مقدار حاد لاکتات مانند آنچه در حین ورزش تولید می‌شود، احتمالاً برای سلول‌های سالم مورد نیاز است، اما بر اساس مطالعه جدید دانشمندان دانشگاه کلرادو آنشوتز، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض لاکتات باعث اختلال سلولی می‌شود که می‌تواند منجر به سرطان، نارسایی قلبی و دیابت نوع 2 شود.

این مطالعه هفته گذشته در مجله Frontiers in Nutrition منتشر شد.

دکتر اینیگو سان میلان، استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادو و دانشیار دانشگاه کلرادو اسپرینگز، می‌گوید: ما می‌دانیم که لاکتات فقط یک محصول زائد نیست. این ماده ویژگی سیگنال دهی و تنظیم کنندگی قابل توجهی در سطح سلولی دارد.

لاکتات، یک محصول جانبی از متابولیسم گلوکز، منبع اصلی انرژی برای سلول به ویژه برای میتوکندری است. لاکتات یک سوخت ارجح بر گلوکز در قلب تپنده، ماهیچه ها و مغز است. این ماده همچنین در حین ورزش تولید می شود و به سرعت از طریق میتوکندری اکسید شده و از بدن پاک می شود.

اما دکتر سان میلان و همکارانش دریافتند که وقتی موش‌ها تا 48 ساعت در معرض لاکتات قرار می‌گیرند، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری می‌شوند.

دکتر سان میلان گفت: ما می دانیم که لاکتات می تواند برای سلول ها مفید باشد اگر به مدت کوتاهی در مقادیر بالا تولید شود، برای مثال در هنگام ورزش؛ اما قرار گرفتن مزمن(طولانی مدت) سلولها در معرض لاکتات، متابولیسم سلولی را به طور کامل مختل می کند.

محققان بر روی این موضوع تمرکز کردند که آیا قرار گرفتن مزمن در معرض لاکتات می تواند فعالیت میتوکندریها را در سلولهای قلب کاهش دهد، و باعث اختلال سلولی و منجر به عدم انعطاف پذیری متابولیکی قلب شود.

آنها کشف کردند که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض لاکتات منجر به کاهش قابل توجهی در انتقال اسیدهای چرب، از طریق تغییراتی در یک جزء کلیدی در غشای میتوکندری به نام کاردیولیپین می شود، که سبب کاهش ATP یا تولید انرژی توسط میتوکندری می گردد. همچنین باعث افزایش رادیکال های آزاد می شود که می تواند باعث نارسایی قلبی شود و مطالعات نشان داده اند که در دیابت نوع 2 نیز نقش دارند.

دکتر سان میلان گفت: ما دریافتیم که عدم تنظیم لاکتات، احتمالاً یک بازیگر اصلی در بیماری است. این تحقیق بر روی یک مدل موش انجام گردید، اما ما معتقدیم که نتایج در سلول های انسانی مشابه خواهد بود.گام بعدی تعیین مکانیسم های دخیل در کاهش توانایی پاکسازی لاکتات است.

دکتر سن میلان، که علاوه بر تحقیقات خود، ورزشکاران برتر را آموزش می‌دهد، تحقیقات گسترده‌ای در مورد رابطه ی بین لاکتات و سرطان و اهمیت کلی سلامت میتوکندری انجام داده است.در مطالعه قبلی، گروه تحقیقاتی او نشان داد که لاکتات می‌تواند تنظیم‌کننده ی اصلی سرطان‌زایی باشد - فرآیندی که یک سلول طبیعی را به سلول سرطانی تبدیل می‌کند.

وی گفت: سلول‌های سرطانی دائماً گلوکز تولید می‌کنند و در نتیجه دائماً لاکتات تولید می‌کنند اما تولید این مقدار لاکتات هرگز مانند تولید موقت لاکتات در هنگام ورزش نیست و به سرعت از بین نمی‌رود. همانطور که اخیرا نشان دادیم، این تجمع لاکتات بیان بسیاری از ژن های کلیدی درگیر در سرطان را تنظیم می کند.

به نظر دکتر سان میلان، این موضوع به سلامت میتوکندری برمی گردد.او گفت: ما معتقدیم که یک نقص یا اختلال اولیه در میتوکندری می تواند منجر به تجمع بیش از حد لاکتات شود که منجر به بیماری می شود و در حال حاضر، تنها دارویی که برای اصلاح عملکرد میتوکندری داریم، ورزش است.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/03/220310143740.htm